فوریت های پزشکی بدون مرز
فوریت های پزشکی بدون مرز
ما می خواهیم با کمک شما بزرگترین وبلاگ فورییتی کشور را بسازیم

درمان، کمک های پزشکی و پیشگیری کاهش دمای بدن(هیپوترمی)
 

 

درمان
کسی که دچار هیپوترمی شده باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرد و تا زمانی که مراقبت های پزشکی از راه برسد اقدامات زیر ضروری است :
1- خارج کردن فرد از محیط سرد: ممانعت از افت بیشتر درجه حرارت، حیاتی است . اگر نمی توانید فرد را از محیط سرما دور کنید، به هر طریقی فرد را از سرما و باد محافظت کنید.
2- لباس های خیس را درآورید: در صورتی که لباس های فرد خیس شده باشد، آنها را درآورید و لباس خشک به او بپوشانید. سر فرد را بپوشانید ، سعی کنید بیمار را زیاد حرکت ندهید . در حین بیرون آوردن لباس های خیس، اگر لازم است لباس های بیمار را پاره کنید.
3- فرد را از زمین سرد جدا کنید: فرد را روی پتو یا سطح گرم دیگری بخوابانید.
4- مراقب تنفس فرد باشید: بیمار مبتلا به هیپوترمی شدید ممکن است بیهوش باشد و علامت واضحی از ضربان قلب و یا تنفس نداشته باشد. در صورتی که تنفس بیمار متوقف شده یا بسیار کم و سطحی است ، اگر میتوانید احیای قلبی تنفسی را شروع کنید .
5- به بیمار نوشابه های گرم بخورانید . اگر بیمار بیهوش است ، ولی قادر به بلع میباشد به او یک نوشابه گرم غیر الکلی بدهید.

از اقدامات زیر اجتناب کنید:
1- از حرارت مستقیم استفاده نکنید: از آب گرم یا لامپ حرارتی یا کیسه آب گرم برای گرم کردن بیمار استفاده نکنید. کمپرس آب گرم روی گردن، دیواره قفسه سینه و کشاله ران بگذارید. برای گرم کردن بازوها و پاها تلاش نکنید، گرم کردن پاها و دست های بیمار باعث حرکت خون سرد به سمت قلب، ریه ها و مغز و در نتیجه کاهش درجه حرارت مرکزی بدن میشود و ممکن است کشنده باشد.
2- بیمار را ماساژ ندهید: با مبتلایان به هیپوترمی به آرامی رفتار کنید چون آنها با خطر ایست قلبی مواجهند .
3- از نوشابه های الکلی استفاده نکنید: الکل قدرت بدن برای حفظ گرما را کاهش میدهد.


کمک های پزشکی
پزشک میتواند در صورت نیاز اقداماتی برای گرم کردن بدن از داخل انجام دهد . یک روش، دادن مایعات گرم از طریق ورید است . در موارد هیپوترمی شدید همودیالیز میتواند به سرعت درجه حرارت بدن را به میزان طبیعی برگرداند . همودیالیز، روشی پزشکی است که مایع اضافی ، مواد شیمیایی و دفعی را از خون توسط فیلتر کردن خون از طریق یک کلیه مصنوعی خارج میسازد. این روش معمولاً در مبتلایان به نارسایی کلیه مورد استفاده قرار میگیرد . در هیپوترمی، خون فقط در خارج از بدن ، گرم میگردد و به بدن بازگردانده میشود .

پیشگیری
برای افراد در معرض خطر هیپوترمی مانند افراد مسن، مبتلایان به اختلالات جسمی یا ذهنی و افراد بی خانمان برنامه های اجتماعی و خدمات حمایتی پزشکی و اجتماعی ، ارزش زیادی دارد . عمل به این برنامه ها و بررسی آنها بر روی افراد گروه های مستعد، پیشگیری از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر سرما و تامین حرارت کافی، راه های کاهش مرگ و میر بعلت هیپوترمی است .


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............